سفربه ولايت لغمان
        مشعل مشعل

  شنبه 7دلوسال روان هیأتی تحت ریاست محترم شیر محمد بزرگر رئیس مجلس موسسان نهضت فراگیر به شهر میتر لام مرکز ولایت لغمان سفر نموده در جلسه شورای ولایتی اشتراک نمودند.

محترم معصوم رئیس شورای ولایتی به هیأت خوش امدید گفته اضافه نمود که به رهبری نهضت فراگیر می بالم و افتخار می کنم که غرض وارسی امور واحوال گیری رفقا امده اند.وطنپرستان لغمان بدون ترس وهراس مبارزه نموده و سنگر را خالی نگذاشته اند. از گذشته ها به اینسو نیرو های ملی ووطنپرست ونیروهای عقبگرادرین ولایت دو قطب مبارزه راتشکیل میدهند.واکنون با حساسیت تمام مبارزه ادامه دارد. شوراهای شهری میترلام وولسوالی های علیشنگ –دولت اباد والینگار ایجاد شده است وفعالیت دارند .گفتني است که تعداد قابل ملاحظه وطنپرستان ومبارزین اگاه را در هشتادو هفت واحد اولیه رهبری می نمایند .درجنب شورای ولایتی سازمان های جوانان وزنان نیز فعال هستند.امورجوانان را محترم شاه ولی نیازی رهبری می کند،که انسان پخته ،ابدیده وازکوره بر امده است. وی زمانیکه متعلم صنف سوم مکتب بود در جوخه های پیشاهنگی شامل شده ومرحله به مرحله عضویت سازمان جوانان وعضویت حزب را پشت سر گذاشته اکنون عضو پرافتخار نهضت فراگیر می باشد .شاه ولی با امید قوی به فردای با سعادت وطن بی هراس رز میده ویازده عضو فامیلش را در راه ترقی وطن و سعادت انسان قربانی داده است.

روح همه شهیدان راه سعادت انسان وترقی وطن را شاد می خواهیم . برای سازمان زنان با ملاحظه شرایط مسلط بر ولایت وقت داده شده اما فعالیت شان به طوری که خودمفید میدانند در میان زنان پيش برده میشود.

مردم به رفقای ما احترام می گذارند ومشوره های شانرا در امور شخصی و قومی می پزیرند . طورنمونه در بسياری از قریه ها اعضای نهضت فراگير را ازادانه بریاست شورای قریه انتخاب کردند .با خرسندی مي توان گفت که به گونه مثال تنها در يک قریه 35 تن جدیدا به عضویت نهضت فراگیردرامده اند.

بعدا شاه ولی نیازی صحبت نموده ودرادامه صحبتش گفت ما هرقدربگویم کار کرده ایم – کار نکرده ایم، درغیران باید یکتن را از ولايت ما به پارلمان می فرستادیم.

محترم سید احمد هم درادامه صحبت هایش گفت .درماه جدی دو بار به نورستان سفر کرد م .درنوبت اول رفقا ودوستان را پیدا و منازل شانرا دق الباب نمودم، اساسنامه وبرنامه نهضت را برای شان رساندم ودر بار دوم همه جمع شده از میان خودشش تن رادر رهبری امور برگزیدند . بعدا محترم شیر محمد بزرگر رئیس مجلس موسسان اغاز سخن نموده گفت :

"خوشحالم خود را در میان کسانی می بینم که تعهد دارند . اجازه دهید به شما مردان بزرگ که برای ترقی وطن وبه سعادت رساندن انسان این سرزمین ،وقت،انرژی ،توان وعمرتان را وقف نموده اید ،پیام گرم رهبری ومجلس موسسان را وسیله شوم . قبل از بحث درون نهضتی اجازه دهيد به عنوان شایسته ترین سازمان برای شورای ولایتی لغمان یک تخته بیرق نهضت فراگیر را اهدا کنم .این به خاطررزم وپیکارتان دردوردستهااست .

شما می توانید نمونه خوبي برای ولایات دیگر شوید .به نماینده گی هیأت اجرايیه عضویت آقای معصوم رادر مجلس موسسان تبریک گفته وبرای همه نهضتی ها وکلیه وطنپرستان ولایت لغمان مرگ نا بهنگام قافله سا لارراه شرافت ،عزت واستواری یعنی محمود بریالی را تسلیت می گویم .مبارزه امر بزرگ است برای اجرای تعهد بزرگ، انسان های بزرگ ضرورت است.مبارزین از میان دود،خاکستر ،خون واتش سر بلند کردند وراه سعادت انسان را مي پيمايند،شما ازاین شمار هستید . سابقه داران سرمایه بزرگ معنوی استند ، تجارب غنی دارند .جوانتر ها باید مشوره های شان را سرمشق زنده گی نمایند باید به جلب وجذب نسل جوان توجه گردد . اینده به جوانان تعلق دارد .بی اعتقادی وبی باوری مرض کشنده است، مخالفین میخواهند تا از بیرون چنین روحیه را بداخل سازمان ها نفوذ دهند. علیه آن مبارزه کنید و عاملین آنرا افشاء نمائید. مسایل سازمانی در کوچه و بازار حل نمی شود، جلسات واحد های اولیه محل مناسب برای اینکار است، اساسنامه حق انتقاد و پیشنهاد را برای هر عضو می دهد باید از آن استفاده شود. بلندبردن سطح آگاهی سیاسی برای هر نهضتی ضرور است که از طریق مطالعه با نظر داشت اوضاع سیاسی کشور، منطقه و جهان و اطلاع رسانی اعضای واحدهای اولیه به همدیگر میسر شده می تواند. اینجا و آنجا بحث و حدت بمیان کشیده می شود. همه اعضای پر افتخار نهضت فراگیر باید بدانند که سازمان ما کانون همبستگی فعالان و آگاهان سیاسی کشور است. این حرف من نیست در اساسنامه نهضت قید است. هیات اجرائیه نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان به تاسی از فراخوان مرامی، و اعلامیه 13 جوزای 85 خویش و هم چنان مجلس موسسان نهضت فراگیر دعوت و تدویر کنگره وحدت را مطرح کرد. ما برای همبستگی و وحدت سازمانی با دوستان ما ارزش استثنایی قایل هستیم، در بین مردم ما سخن پرمعنايي وجود دارد که به یک خیز به بام نمی رسیم، ضرور است تا پله به پله بالارفت. و حدت هم چنین است به یکباره گی نمیشود که به آن نایل شد. ائتلاف، اتحاد و جبهه پله های است که باید با استفاده از آن بوحدت رسید. در ین پروسه صداقت ها و عدم صداقت ها آفتابی میشود و روشن می گردد که کی ها به منافع مردم زحمتکش با ور دارد و کی ها بر علیه آن است. ما با اصول معامله نمی کنیم و مضمون را فدای شکل نمی سازیم، به هر حال نباید انتظار دیگران را بکشیم. باید خود با فعالین و وطنپرستان همسو و همفکر تماس برقرار نموده بحث و مفاهمه کنیم. شوراهای ولایتی ننگرهار، جوزجان، و هرات تجارب خوبي در اين راستا دارند، مفید پنداشته میشوند تا اولاً رفقا معصوم و دهقانزاده تجارب شان را تبا دله نمایند و ثانیاً اجلاس مشترک هیأت اجرايیه شوراهای ولایتی ننگر هار و لغمان تدویر یابد. ما هم با علاقمندی شرکت کننده آن خواهیم بود.

در نهایت اشتراک کنندگان جلسه پشنهادات و انتقادات شانرا در عرصه های مختلف کار حزبی مطرح نموده وشامگاهان جلسه با دعایه مولوی صاحب که از نهضتی های باسابقه است پایان یافت.

 

 

 


February 5th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها